Followers

Monday 6 February 2012

#Dialog 1


A: “kau muslim, dia pun muslim..tapi kenapa dia boleh je pegang dan berpelukan dengan orang lain jantina, tak solat, pergi pub, minum arak, pakai seksi2, pakai seluar pendek? Kenapa dia boleh tapi kau tak boleh? “
B: “kalau macam tu, saya bagi analogi seorang pencuri yang berwarganegara Malaysia, tak kiralah apa bangsa pun dia. Kamu rasa pencuri tu tau tak mencuri tu salah?”
A:"mestilah tau. So? Apa kaitannya?"
B:"Pencuri tu pasti juga tau kesalahan mencuri di Malaysia pasti ada hukumannya. Ye tak?
A:mestilah. Dah nama undang-undang."
B:"dah tu, kalau dah tau ada undang-undang, kenapa dia mencuri jugak?"
A:"hem..entah..mungkin fikiran dia yang menyuruh dia mencuri"
B:"so begitu juga seorang muslim dan agama islam. Dalam agama islam pun ada undang-undang. Hanya saja orang yang boleh berfikiran baik, tidak akan melanggar peraturan dalam islam. Dan apakah adil sekiranya saya katakan, semua orang dalam Malaysia perlu mencuri hanya kerana seorang pencuri tadi?"
A:"eh. Mana boleh."
B:"jadi, begitu juga islam. Bila ada seorang yang beragama islam melakukan kesalahan, bukan bermakna orang islam yang lain perlu mengikuti melakukan kesalahan yang sama."
A:" abestu kalau dia dah buat salah. Takkan dia tak boleh jadi baik?"
B:"boleh. Malah boleh jadi lebih baik dari orang lain. Seperti di Negara kita ada pusat pemulihan untuk memulihkan pelaku-pelaku kesalahan menjadi warganegara yang baik, dalam islam juga ada cara untuk memulihkan seorang muslim menjadi baik."
A:"err.macam mana tu?"
B:"dengan syarat, dia menyesali segala perbuatannya dan berazam untuk tidak melakukan kesalahan yang sama seta memohon keampunan daripada Allah. Allah tu maha pengampun. Dari sebesar-besar hingga sekecil-kecil dosa, sekiranya seorang muslim itu bertaubat dengan bersungguh-sungguh, insyaAllah Allah pasti akan mengampunkannya."

No comments: