Followers

Sunday 12 February 2012

#clerkship 2

salam n hi

Alhamdulillah clerkship di Rumah Sakit Saiful Anwar dahpun berakhir. selepas ini tiada lagi hiruk pikuk, berkejar-kejaran ke hospital tiap-tiap pagi dan balik lewat malam. hal seumpama ini hanya terjadi pada mereka yang duduk jauh dari lingkungan hospital. hu.

Sepanjang 4 minggu clerkship, kami semua berjaya menjalani 4 department besar iaitu surgery, pediatric, obstetric and gynecology dan terakhir internal medicine. last entry kan dah cerita pengalaman kat dep. surgery dengan pediatric. so arini kita sambung cerita menarik sepanjang keberadaan saya di department Obs&Gyn dan Interna.

Department Obstetric and Gynecology.


Awal-awal lagi, group sebelum-sebelumnya dah bagi peringatan. "Dr kat obgyn semua garang-garang. tak nak layan klerek (yang diibaratkan dengan cicak ni). "; "weh hati-hati dengan Dr X. dia ni suka marah-marah."  dan bermaaaacam lagi khabar-khabar angin yang dibawa. terserah kat kita je nak percaya dengan membutakan hati atau tak percaya dan mahu lihat sendiri. Bagi saya, attitude kena ubah. bila kita positive, persekitaran pun boleh jadi positive. Dr. takkan tiba-tiba nak marah orang kalau orang tak buat hal. ataupun, berbaik sangkalah. mungkin Dr. oncall dari semalam, dan kepenatan. penat dan tak cukup tidur boleh mengganggu emosi seseorang, tahu? 

ObsGyn ni adalah kependekan daripada Obstetric & Gynecology. Obstetric umumnya berkaitan kehamilan, 'preggy woman' manakala Gynecology pula berkaitan masalah pada organ wanita. Yang pasti, ObsGyn ini merupakan ilmu tentang wanita dan apa yang anehnya, di department ini, majority adalah Dr lelaki. huk? tak kisah lah samada dah menikah ataupun belum. mereka ramai lelaki. Sewaktu berada di department obsgyn, ada seorang kawan lelaki yang berkongsi pendapatnya. 
"bagi aku, tak salah Dr lelaki nak ambil specialist obsgyn, sebab ni ilmu. rugilah kalau dah jadi Dr tapi kita tak boleh nak kuasai semua bidang perubatan. paling tidak yang basic. tapi, aku pun tak sangguplah nak bagi lelaki lain yang periksa wife aku nanti. lagi-lagi kat bahagian tu"
dan saya juga. walaupun saya insyaAllah bakal menjadi Dr dan saya tahu persis procedure yang akan dijalankan, saya tetap akan mencari Dr. wanita yang beragama Islam. Kalau dah tak ada pilihan jugak, tu lain cerita. hu. *sedih*

Pengalaman saya sepanjang seminggu di ObsGyn ni sangat banyak. bermula dari mendengar complaint dan history taking, pemeriksaan fizikal pesakit, hinggalah proses menyambut kelahiran. Tapi agak mengecewakan bilamana saya hanya sempat melihat satu persalinan sahaja berbanding rakan-rakan saya yang lain. ada diantara mereka menyaksikan tiga hingga lime persalinan. Tapi takpa lah. yang penting dapat pengalaman. Lagipun, persalinan yang saya saksikan, bukan seperti persalinan biasa. Persalinan yang mengambil masa hampir sejam lebih untuk si Ibu bertarung nyawa melahirkan seorang manusia.

Awalnya, para Dr beranggapan makcik kiah (bukan nama sebenar) ini bakal melahirkan bayinya secara normal kerana sebelumnya makcik kiah dah pun mempunyai 3 orang anak. jadi pada multipara, jalan lahirnya biasa dah luas dan sepatutnya persalinan akan berlangsung lancar. TAPI. tidak bagi makcik kiah. Makcik kiah mula merasakan contraction sejak jam 12 tengahari. ditemani seorang nurse di samping yang mengurut-urut perut makcik kiah. bukaan cervix, baru 4cm. kami masih perlu menunggu sehingga bukaan cervix mencecah 9-10cm. Jadi, kami pun keluar untuk menunaikan solat zohor (jam 11.59WIB) dan lunch. sekitar jam satu setengah, kami masuk kembali ke ruang KABER (kamar bersalin / delivery room). Masuk-masuk je, tengok koas tengah siapkan partus set/ delivery instruments set. iaitu alat-alat yang bakal digunakan sepanjang proses kelahiran nanti. gloves, kapas, jarum dan benang, catheter, oxytocine, lidocaine, dan bermacam lagi.
credit to google

tunggu punya tunggu, tepat jam 2 petang, bukaan cervix dah mencecah 10cm. Time to delivery!. awalnya, ada 2 orang Dr. yang berada di situ. Tiap kali terjadi contraction, Dr akan meminta si ibu meneran dengan satu nafas yang panjang. Pada awalnya, kelihatan lancar. kamipun dapat melihat ubun-ubun bayi tadi. dan semua orang di situ menyemangati si ibu. "ayuh bu! ayuh!". Sedang semua orang bersedia menyambut si bayi, makcik kiah semakin lemah. dia tak sanggup untuk meneran lagi. Dr. panic. kepala bayi yang mula kelihatan tadi masuk kembali. Dalam beberapa saat, bilik itu dipenuhi sekitar 5 hingga 6 orang Dr Obgyn. Mereka cuba membantu si ibu. malangnya, si ibu benar-benar lemah. dia tidak boleh meneran dengan satu nafas. nafasnya pendek. Jam terus berjalan dan menunjukkan nombor 3. Kelihatan Dr Pediatric sudah tiba, siap sedia untuk menangani sebarang complication yang bakal terjadi kepada bayi itu nanti. Disebabkan condition sang ibu yang semakin lama menjadi lemah, dan episiotomy juga telah dilakukan tetapi bayi tetap tidak dapat dikeluarkan, para Dr. obgyn sepakat untuk melakukan vacuum. 
credit to google

Dua orang Dr. mengambil posisi masing-masing. sorang siap meng-vacuum kepala si bayi, seorang lagi siap menyambut bayi. Namun, percubaan pertama gagal. lalu diganti oleh Dr yang lain. dan Alhamdulillah pada percubaan kedua, bayi berjaya dikeluarkan dan langsung di sambut oleh Dr pediatric. Semua orang menarik nafas lega dan bersyukur. Namun, kelegaan tadi tak lama bilamana, bayi yang dilahirkan tidak menangis dan tidak boleh bernafas spontan. Dr dan nurse melakukan suction untuk mengeluarkan cairan yang terdapat di rongga pernafasan. Setelah melakukan suction, bayi tetap tidak bernafas.
credit to google

Dr segera memanggil sang bapa untuk memberitahu keadaan si anak yang sedang kritikal. Sang bapa kelihatan sedih dan bibirnya terus mengucap istighfar berulang kali. 

"Sabar ya pak, Dr akan cuba melakukan yang terbaik pada bayi bapak tapi bapak teruskan berdoa", hanya itu yang mampu dikatakan. 

Si bapa mengangguk perlahan. 

Kemudian, si bapa bertanya lagi, "Dr, kondisi ibunya gimana Dr? apakah ibunya selamat?"

"iya pak. ibunya selamat pak. tapi kondisinya agak lemah"

"iya, ga papa doc, yang penting ibunya selamat. Alhamdulillah"

kitorang kat tepi, rasa nak nangis je tengok bapak yang begitu redha dengan ketentuan Allah. takde dia nak meraung-raung atau marah-marah, malah yang dikhuatirkan adalah keselamatan si isteri yang tercinta. Dan yang lagi membuatkan kami kagum, si bapa tak putus-putus mengucapkan nama Allah dan mukanya tetap tenang.

Melihat proses persalinan yang panjang dan terseksa tadi, membuatkan saya teringat mak. teringat betapa nakalnya saya sebelum ini sehingga pernah membuat hati mak terluka. tega nya saya. walaupun nakal saya ketika zaman jahiliyah dahulu kala, tapi saya tetap terasa kalau boleh berpatah balik ke masa lalu, saya akan tampar muka saya yang dahulu. huhu. *over*

Pengorbanan si ibu sangat besar. Biar apapun kekurangan ibu kita, terimalah. kerana manusia tiada yang sempurna dan bersyukurlah kerana kita masih ada ibu. Kalau ibu minta tolong, ringankanlah tubuh badan untuk membantu. ibu semakin lama semakin tua. sudah tidak kuat melakukan semua perkara. Jadi apa salahnya kita pula yang meringankan bebanannya. Dan sekiranya ibu sudah tiada, pastinya dia mengharapkan doa dari anak-anaknya yang masih hidup untuk membantunya di sana. Kan sabda baginda, “Apabila matinya seorang anak Adam itu maka terputuslah segala amalan melainkan 3 perkara,ilmu yang bermanfaat,sedekah jariah dan doa daripada anak2 yg soleh.”



Pepatah melayu ada menyebut,melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Anak2 kita suatu hari nanti(insyaAllah..) ibarat kain putih. Terpulanglah kepada ibu bapa mereka yakni kita untuk mencoraknya. 
Tak kisahlah nak warna hijau ataupun biru tetapi jangan warna pink pulak kan. Bagi saya, saya lebih sukakan‘hijau’ warna syurga kerana hijau itu ‘indah’. Tetapi terpulanglah kepada sahabat2 sekalian untuk mendidik anak-anak kita suatu hari nanti.
Tetapi, jika kita mahukan anak yg soleh kita perlu mendapat pasangan yg soleh ataupun solehah kan? Sebab apabila genetik soleh bertemu dengan genetik solehah, insyaAllah akan lahirnya anak2 yg soleh yg akn mjadi kader2 ISLAM suatu masa nanti… pesanan baik muslim
Kita sekarang bukan proses menCARI yg soleh/hah tetapi proses menJADI soleh mahupun solehah. Oleh itu, sy menyeru sahabat2 sekalian men…bla23.(fikir2kan lah).. Setakat ini perkongsian untuk kali ini dan selamat beramal?

statement atas ni saya copy dari sini.(Ahsan Nas)


Jadi, Jom jadi anak yang soleh/solehah!

Sebenarnya ada lagi kes menarik yang lain. tapi malas nak panjang-panjang dalam entry ni. hehe. *spoil kan penutup ni. huhu. akan berusaha lagi di lain waktu. :P* 

Department Internal Medicine (Paru)
yang ini, sambung di entry yang berikutnya je la. haha. ok daa~ wassalam. :D

No comments: