Followers

Sunday 19 February 2012

all about my life

salam n hi

ini TA atau dikenali dengan thesis yang siap dijilid/dibukukan.

Alhamdulillah, hasil usaha keras selama ini, Allah telah mengizinkan saya menyelesaikannya juga pada akhirnya. Masih teringat lagi saat saya melihat senior-senior saya menyelesaikan thesis mereka, saya hampir sahaja melihat ianya seperti sesuatu yang mustahil untuk dilakukan. Sampaikan saya pernah merasakan saya tak mampu untuk memilih department yang sesuai untuk saya pilih dan mulakan projek thesis saya. Sebabnya, dulu saya sangat tak berminat nak buat penelitian/ research ni. huhu. Tapi Allah itu maha mengetahui. Dia tahu mana yang terbaik untuk saya. Dia bukakan jalan untuk saya melaksanakan tugas yang wajib dilakukan  bagi setiap mahasiswa sebagai salah satu syarat sebelum koas (clinical year student). Sepanjang saya mengerjakan thesis tersebut, banyak dugaan yang melanda diri saya. Tapi saya yakin saya mampu melaksanakan tugas ini dan saya sangat berpegang teguh dengan janji-janji yang Dia katakan dalam surah al-Baqarah ayat 286:

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menganggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (mereka berdoa dengan berkata): " wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami bersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-yang yang bterdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya menikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum kafir"
Alhamdulillah. Selesai.

Selesai satu urusan, Dia tambahkan kesenangan dalam hati saya lagi. InsyaAllah saya akan pulang ke semenanjung Malaysia dalam masa terdekat ini. Gembira tak terkata. Terasa sudah lama tak berjumpa keluarga yang tercinta. Walaupun kami sering berhubung di FB dan skype, tetap beza rasanya menatap wajah-wajah insan yang tersayang secara maya dan menatap secara langsung. Rindu ingin menyubit dan memeluk anak - anak sedara yang dah semakin membesar tu. dan yang pasti, cuti ni wajib pau adik main boling. lagi-lagi yang bekerja sementara tunggu results SPM tu..lama kita tak keluar dating kan? hihi ^_^ 


Dan mungkin saja, cuti kali ini merupakan cuti panjang terakhir buat saya. sebab lepas ni dah clinical, dah takde cuti semester dah. agak menyedihkan, tapi saya tahu Dia pasti ada rencana yang manis dan lebih menggembirakan buat saya. 

Last but not least, ingin saya kongsikan satu video yang telah menarik hati saya untuk melihatnya. cewah. hu. Yang saya attach di sini merupakan part 1, sila cari sambungannya di You Tube ok?. :)


1-Banyak yang dapat saya ambil dari bual bicara ini. dan bila fikir-fikir balik, baru saya faham kenapa mak dan ayah bersikap sebegitu dan sebegini. 
2- Terlalu banyak kekurangan dalam diri saya, dan insyaAllah saya cuba perbaiki secara berperingkat. doakan saya. :)
3- Silakan menonton dan semoga bermanfaat buat semua.

No comments: