Followers

Tuesday 14 February 2012

Hari selasa bukan hari kasih sayang.

salam n hi

"happy valentine's day", sebuah mesej dari teman non-muslim saya yang merupakan seorang sahabat terdekat saya juga. Si gadis yang sangat periang dan penyayang. Meskipun berlainan agama, bukanlah penghalang antara kami untuk bersahabat. Islam kan agama yang menyebarkan kasih sayang. bukan hanya kasih sayang sesama muslim, tetapi juga kepada non muslim dan hidupan yang lainnya.

"I love U for everyday but I'm not celebrating Valentine's day ", balas saya ringkas.  Ikon smiley sambil mengenyit mata turut saya selitkan di akhir kalimah. mungkin sebagai pe-neutral kalimat saya yang kelihatan "agak" tegas. Saya tak menyalahkan dia. Jujur sahaja mungkin dia tidak tahu kenapa muslim tidak meraikannya, tapi niatnya hanya untuk meng-ekspresikan rasa cintanya kepada sahabat-sahabat yang lain. *terharu*

Bagi saya, sebenarnya banyak cara untuk meng-ekspresikan rasa cinta kita kepada seseorang. Bukan hanya menunggu hari-hari tertentu. Bukan hanya pada hari lahir, anniversary, dan sebagainya. Cinta itu perlu dipupuk dan dibajai setiap masa. Cinta perlukan 'maintainance'. Bukan hanya kerana hari itu hari istimewa, baru kita tunjukkan rasa cinta kepada seseorang. Tidak. sama sekali tidak. Cinta kita kepada Allah bilamana kita mengingatinya setiap saat tidak kira waktu sedih mahupun senang. Cinta kita kepada Rasulullah adalah bilamana kita sentiasa berselawat keatasnya dan mencontohi akhlak mulia baginda. Cinta kita kepada manusia adalah bila kita mendoakan kesejahteraan dan pengampunan dari Yang Maha Esa untuk ibu bapa kita, guru-guru kita dan saudara-saudara yang seagama dengan kita. Cinta itu juga, boleh jadi dalam bentuk kita menyayangi sahabat kita dengan mengemaskan biliknya setiap hari dan menerima kekurangannya serta saling berlapang dada dan menegur antara satu sama lain. Bermacam lagi cara untuk meraikan cinta di setiap waktu. Cinta itu luas. Tapi Awas, cinta itu bukan nafsu. 

Cinta anda bagaimana?

No comments: