Followers

Wednesday 5 March 2014

love and responsibility


love and responsibility.

dua kalimat yang memberi definisi yang pelbagai bagi setiap manusia. Ada yang mengatakan dengan cinta akan muncul tanggungjawab. Dan ada pula yang mendakwa dengan tanggungjawab, akan muncul cinta.

but..

macammana kalau, kita claim yang kita cintakan Allah dan Rasulnya?

Apakah tanggungjawab kita sekadar beribadah dan berselawat sahaja?

of course. No.

Tanggungjawab kita juga adalah menyebarkan rasa bestnya cinta kepada Allah dan rasulnya kepada orang lain juga.

analoginya macam kita makan zinger burger kfc (or u can choose something else), then kita rasa macam awesome gila rasa dia, dan kita bersemangat waja bercerita kepada orang lain, betapa asyiknya saat gigi geligi mula menghancurkan daging burger tersebut dan betapa lazatnya saat reseptor-reseptor di pangkal lidah mula mendeteksi rasa dari burger tersebut. phew. kita rasa gembira bila orang lain teruja dan dengan pantas membeli burger tersebut dan berkongsi keterujaan mereka bersama orang lain. happiness. rasa puas yang indescribable. aite?

Dan yang sangat penting, kitalah yang perlu feel dulu rasa cinta kepada Allah dan rasulnya. Barulah perasaan tu boleh flow to others macam air sungai yang dingin meresap ke liang roma kulit.

how?

kalau musim orientasi dulu, mesti ada sesi ice breaking. taaruf kata orang arab. samalah. Taaruf. kena topup lagi pengetahuan kita tentang Allah dan Nabi Muhammad. apa kesukaan dan hal yang tidak disukai. dan yang tersangat penting adalah bab amalan. sejauh mana kita mengamalkan sesuatu ilmu yang kita punya?
It's ok. take it slowly. mulakan dengan sedikit tapi istiqomah/berterusan, insyaAllah.

semoga tiap langkah dan perbuatan kita, ada redha Allah mengiringi. InsyaAllah.

peace be upon u. assalamualaikum.

No comments: