Followers

Wednesday 20 June 2012

life in a new phase

salam n hi

Alhamdulillah wa syukrulillah..akhirnya waktu yang dinanti telah tiba. tugas dan tanggungjawab yang digalas juga semakin bertambah.. gelaran dokter muda terpahat di nametag yang tersemat di poket atas baju putih. Allahu Allah..

Sebelumnya, perancangan mahu bersenang lenang dirumah sambil membuat persiapan sebelum masuk hospital, terpaksa diubah. saya harus ke Medan untuk pertemuan wakil pelajar-pelajar Malaysia yang berada di seluruh Indonesia. dari hujung acheh hingga makassar, semuanya datang berkumpul di Medan. Berat hati juga mahu ke sana pada awalnya. Tapi, itulah, kita hanya merancang, namun Allah yang menentukan. 

Selama 3 hari di Medan (jumaat sampai ahad) buatkan saya tak tentu arah. persiapan belajar lagi, sebabnya isnin akan ada pretest. cuak jugak kalau-kalau flight delayed ke apa kan. naye. mau kena extend department. dan Alhamdulillah, akhirnya kami sampai kembali ke Malang, pagi isnin jam 1 pagi. penat. sumpah penat. Jam 6 dah nak gerak pergi hospital dengan mental dan physical yang tak terlalu bersedia. Saya, yakinkan pada diri, apa yang saya lalui adalah sesuatu yang saya mampu. semangat!

Alhamdulillah sampai hari ini sudah 3 minggu saya di neurologi. Banyak perkara yang dah saya lalui. Proses adaptasi buat diri saya juga ambil waktu yang agak lama. terkejut. atau bahasa omputih. culture shock. beza sungguh cara belajar dan hidup waktu di campus dan waktu di hospital. Tekanan tu, hanya Allah yang tahu. Alhamdulillah disebalik dugaan yang diberikan, turut disertakan bantuan dari Allah juga. Allah mengutus orang-orang yang baik untuk membantu saya sepanjang berada di department neuro. mahu hidup bersendirian? haih..mau masuk department psychiatry agaknya. huhu. Tapi hari berganti hari, hidup semakin dipermudahkan. Semangat nak menuntut ilmu jangan pernah sekali-kali berasa malas. rugi sangat. apa yang kita belajar di hospital, bukan hanya untuk diri kita, tapi untuk masyarakat juga. Kita bukan hidup untuk diri sendiri.ingat. bak kata ustaz hasrizal, erti hidup dalam memberi. tapi nak beri apa kalau kita sendiri tak cukup bekal untuk memberi. ;)

Baki di department neuro tinggal seminggu lebih, semoga sisa hari yang tinggal dapat dimanfaatkan sepenuhnya. abaikan kata-kata physiol atau pathol yang sering ditujukan kepada dua jenis kelompok koas. Kita hidup bukan kerana mau pujian dari orang, mati kerana makian orang. hiduplah kerana Allah, dan bersemangatlah dalam usaha mengubati jiwa dan fizikal patients kita. Semoga Allah Redha! :)


3 comments:

nusaibah said...

terharunye koas tulis cmni..msti patient pn brsmgt nk smbuh;)

PUJA said...

bile doktor nak balik malaysia

qishie said...

angah:amin..insyaAllah :)

puja:taktau la cik adik.. huu. takdak cuti dah