Followers

Sunday 13 May 2012

Malang.

Assalamualaikum n hi.

Kalau cakap pasal Indonesia, pastinya, ramai rakyat Malaysia akan menyebut nama-nama kota seperti Bandung dan Jakarta. Well, tak de la terkejut pun, since both cities were very synonym with shopping. Tapinya, tujuan utama saya menulis pada hari ini adalah bukan kerana mahu bercerita tentang bandung atau jakarta. tapi, kota lain. yakni malang. Kalau surabaya tu, saya percaya masih ramai yang mengetahui kewujudan kota tersebut. tapi bila sebut malang, mulalah semua nak repeat balik word 'malang' sambil mengangkat kening lalu menggerakkan kepala ke depan. hu. dan saya dah biasapun. 

Malang ni berdekatan dengan surabaya dan ianya tak de lah bermaksud malang atau nasib buruk. tapi mengikut kepercayaan masyarakat setempat, malang ni merupakan nama sebuah bangunan suci di jawa timur. Wallahu a'lam.

Jatuh hati

Saya jatuh hati dengan malang kerana cuacanya yang sejuk dan agak berbeza dengan cuaca di Malaysia. Walaupun saya sangat teringin merasakan suasana bersalji, tapi saya percaya, Allah mentakdirkan saya di Malang kerana ketidakmampuan saya untuk beradaptasi dengan cuaca yang extremely sejuk. *Alhamdulillah * Pernah satu ketika, disaat malang mengalami musim yang sueejuk (baca: sejuk teramat), saya hampir jatuh sakit. kaki dan tangan rasa beku.  belum lagi dapat salji.heh.

Bila ingat-ingat balik, saya merasa ada hikmah disebalik keberadaan saya di negara seberang ini. Dulu, saya akui, saya sangat bersikap racist? err..nationalist? Saya tak terkecuali dalam golongan yang pernah membayangkan seluruh rakyat negara mereka seperti mereka yang datang mencari rezeki di Malaysia. Belum lagi membayangkan gempa, gunung berapi dan sebagainya. Tapi, inilah yang dikatakan Allah lebih mengetahui dari apa yang saya tahu. tup tup, Saya dihantar untuk melanjutkan pelajaran di sini. atau dengan maksud lain, diberi peluang untuk mengenali rakyat Indonesia dengan sesungguhnya. MasyaAllah. ternyata, sangkaan saya selama ini meleset sama sekali. Banyak orang yang hebat telah saya temui di negara ini. Dan yang lagi saya respect sangat, betapa banyak orang-orang yang pandai dan tak lokek untuk berkongsi ilmu mereka dengan mereka yang kurang ilmu. eh? 

Sikap masyarakat sini yang bersopan sangat menawan hati saya. Kadang-kadang, pagi-pagi bila berjalan dan melewati makcik atau pakcik atau atuk atau nenek..er..senang cerita tiap kali terserempak golongan yang lebih tua, bila kita tegur, mereka tak pernah lokek memberi senyuman. Bukan setakat masyarakat setempat, tapi mereka yang bekerja di kedai makan, bank, mall, even pak satpam pun sangat mesra alam . Dorang pasti akan greet kita dengan senyuman yang manis bergula. Tipu la kalau nak kata semua orang baik. hu. tapi jika kita mahukan hidup yang positif, lebih baik kita fokus terhadap hal-hal yang positif. ye dak? huhu. bak kata nora danish, yang penting kita enjoy. err. tak jugak. yang penting kita bersyukur. haa. much more better. ;)

Isu

Tiap kali ada isu antara dua negara (Malaysia dan Indonesia) yang sangat berperanan penting adalah media. Kalau media menghidangkan hal-hal yang negatif, maka negatif la minda masyarakat tersebut berkenaan isu yang berkaitan. yang Malaysia kata camni camni camni, yang Indonesia kata camtu camtu camtu, Kadang, bila saya sebagai seorang-yang-rasanya-lebih-mengetahui-keadaan-di-sini-berbanding-rakan-rakan-di Malaysia-yang-hanya-berkitabkan-media cuba memperjelas atau ajak berbincang, ada yang mengatakan, 
"alah, kau tu sebab belajar sana, tu yang hipokrit lebih. nak defense dorang apehal?"
"kau ni tak bersikap patriotik. tarik biasiswa karang!", kata seseorang yang mungkin telah transform sebagai pegawai MARA secara tiba-tiba. hu.

dan bermacam-macam lagi lah kata-kata manis yang dikeluarkan dari mulut "comel" mereka. nak kata geram, ada sikit la. tapi rasanya lebih merasakan kasihan kepada mereka. Walaupun negara kita maju, bukan bermakna pemikiran rakyatnya semua maju. er. Saya cuma mendoakan semoga satu hari nanti, mereka-mereka yang terlalu bersikap prejudis ni diberi peluang untuk mengenali antara satu sama lain. Bagi saya, kita semua saudara selagi kita berpegang pada aqidah yang sama. tak kira lah dari negara manapun. kalau omputih atau orang korea atau jepun, cepat nau ye ngaku sedara. -_-"

Kehidupan saya di Malang, Alhamdulillah sudah mencecah 4 tahun dan terasa kejap pulak masa berlalu. hu. Jujur sekali, banyak hal yang telah saya pelajari dan di sini jugak permulaan diri saya ditarbiyah. Bila kira-kira balik, sisa tempoh saya belajar pun tinggal setahun setengah je dan baaaanyak lagi benda yang belum diexplore. So, haruslah optimalkan waktu yang tinggal ni dengan sebaiknya. ye dak? ^_^

ok la.sampai sini dahulu. jumpa lagi. Wassalam.

p/s: Malang? takdelah nak malang sangatlah~ ^_^
senja di malang

2 comments:

Hidayati Arshad said...

sangat teringin nk jejak kaki kt sne..klu ade rezki nk g lawat qish la nnt :)

qishie said...

detty:mai la mai laaaa...huhu.. insyaAllah bila qish free, boleh bawak jenjalan... ;)