Followers

Friday 4 August 2017

P.J.J

salam n hi

alhamdulillah teringat tiba-tiba nak singgah blog. rasa bosan sampai rasa marilah kita menulis sepatah dua kata.

well. hari ini aku just nak luahkan perasaan. bukan merungut tapi hanya meluahkan..semoga satu hari nanti bila aku baca semula aku merasai apa hikmah disebalik semua ini.

Alhamdulillah, syukur kerana Allah kurniakan seorang cahaya mata untuk kami. Alhamdulillah sihat dan semoga sentiasa sihat sampai dewasa. Si kecil sekarang berusia 1 tahun 5 bulan. Baaaaanyak sangat kerenahnya dan sikap manjanya sentiasa buat diri ini merinduinya sentiasa.

yep. si kecil dan papanya duduk jauh dari aku. hampir 85km jarak kami dan sudah 6 bulan kami ber-PJJ.

Kebiasaannya setiap kali hari jumaat pasti aku yang akan pulang ke sana. tak sabar dan rindu untuk melihat mereka berdua. sikecil dan papanya lah. tapi kadang kala, jika terpaksa bertugas di hari minggu, mereka akan ke sini menemaniku. kadang tak juga jika aku perlu standby dan menginap di tempat kerjaku (baca:oncall)

hubungan jarak jauh awalnya buat sikecil terasa asing denganku. aku fikir setelah setahun bersamanya, dia akan tetap manja denganku. tapi ternyata memori sikecil masih belum kuat. Dia akan manja dengan siapapun yang sentiasa disampingnya. Dan pastinya orang itu adalah PAPA sikecil.
pernah malamku dingin dengan hujan air mata, bila sikecil menolak dan mengamuk bila lihat aku yang cuba tidurkannya. sebagai seorang ibu, mestilah mama touching. papa pulak acah-acah nak kejut sikecil minta maaf dengan mama sebab mama sedih...(-_-")

atas alasan itu, aku kerapkan pertemuan dengan sikecil. seminggu dua kali aku akan muncul didepan pintu. Alhamdulillah, semenjak itu, sikecil tidak lagi menolak aku seperti awal-awal PJJ dahulu.

sering juga aku dihujani kata-kata dan ucapan ikhlas dari orang yang mengetahui keadaan kami,

"ini anak Papa ni"

"mama dia duduk jauh, bukan nak jaga dia"

"kesian 'anak yatim' ni. mak bapak kerja, jumpa dia asyik ber'orangtua'kan orang lain"

"kau senangla nak pergi mana-mana. kau kan 'bujang'!"

"ala..cerita pasal anak pun bukan kau faham pun, sebab anak kau laki kau jaga"

takpe. aku tak pernah simpan dalam hati. aku percaya ni ujian untuk aku. setiap saat aku bekerja, aku cuma berharap Allah tolong jagakan keselamatan anak aku. Allah tolong lindungi anak aku.

aku percaya setiap manusia ada ujian mereka sendiri.

bukan aku tak berusaha untuk kembali bersatu dengan keluarga kecilku. tapi atas urusan kerja, ada syarat yang perlu aku penuhi. insyaAllah tahun depan aku cuba untuk kembali. semoga Allah izinkan. Amin





No comments: