Followers

Monday 4 November 2013

nikah

salam n hi

hah. tajuk tu memang buat kontroversi kan? lagi-lagi pada usia suku abad ni. peh.. memang sokmo tiap minggu dapat jemputan kenduri kawen rakan-rakan seangkatan waktu sekolah rendah, sekolah menengah, matrikulasi termasuklah ada yang dah book diri ini untuk jadi pengapit pengantin. hamboi. musim orang nak menikah ni memang boleh diibaratkan seperti cendawan muncul setelah hujan. btw, tahniah la buat yang telah berjaya melangkah ke stage yang seterusnya. semoga bersedia untuk menggalas tanggungjawab yang lebih besar dan semoga rumahtangga yang dibina bakal membawa kita dekat kepada Allah, insyaAllah ke syurgaNya. afwan, sebab banyak undangan yang tidak dapat saya penuhi lantaran lokasi saya yang berada di perantauan. haha. perantauan la sangat kan. puii. 

cinta

ada sahabat yang pernah menghubungi saya mengadu tentang hal cinta. saya sebenarnya senang mengelak kalau orang mintak nasihat pasal cinta ni. Dulu saya percaya la jugak pasal cinta. sekarang, entah. no feeling. saya cuma boleh nasihatkan, kalau betul siap nak korbankan waktu, korbankan perasaan, nikahlah segera. korban waktu dan perasaan sekarang, bagi saya sia-sia. no offence! bagi yang punya pendapat lain, silakan berkongsi.  bagi saya itulah. 

cinta, insyaAllah boleh menjamin kita sampai ke jinjang pelamin. tapi untuk bertahan dalam sebuah perkahwinan, cinta bukanlah aset yang boleh bertahan. kita perlukan aset lain, which is tanggungjawab. Boleh jadi sampai satu saat, cinta itu akan pudar, lihat muka yang dulu dirindui siang dan malam jadi benci tak bertempat, perangai buruknya yang dulu tak pernah terlihat, makin jelas di depan mata. dan bermacam lagi. Jadi? untuk apa pertahankan lagi rumahtangga tersebut? dah takde chemistry lah. Naaahh..sebelumnya, cuba tanya diri kita, untuk apa sebenarnya berumahtangga? apa tujuan kita sebenarnya? sekadar melempiaskan nafsu yang tak terbendung atau kerana dipengaruhi cerita drama di tv yang endingnya happily ever after? pffft sudah-sudahlah berfantasi wahai anak bangsaku.

"ewah kau. cakap cam bagus. padahal diri sendiri baru putus"

senyum. positive. itu namanya bukan jodoh. Boleh jadi masih banyak urusan yang kau tak settle lagi, jadi belum tiba waktu untuk kau lagi. Allah knows better rite? 

topeng

"akak tak tau la kenapa, tapi perangai dia sangat laaaain dengan waktu sebelum nikah. Eh sumpah lain gila awak. akak stress betul la kadang-kadang" keluh seorang rakan yang lebih tua beberapa tahun dari saya. Menurutnya, sebelum menikah suaminya sangat care, kalau dia merajuk confirm dipujuk. pernah sekali dia sakit, sang lelaki langsung datang ke rumah keluarga sang perempuan dan memberikan bantuan. Sekarang? berbeza. indah khabar dari rupa. 
"sabar ye kak. akak slowly lah berbincang dengan dia. Akak pendam macam ni, masalah takkan settle. mungkin kalau akak takut akak teremosi bila bercakap, akak cuba sms ke? misalkan emosi akak terganggu waktu tu, akak jangan reply terus msg tu. nanti jadi perang dunia kedua. huhu"

aneh. tapi itu reality. orang yang kita kenal selama ini, bukanlah dirinya yang sebenar. penuh dengan kepura-puraan. yeah. and we also tend to be someone else rite? bagi saya, sangat penting mengenali seseorang melalui keluarganya, melalui rakan-rakannya. Kalau dia seorang yang pemalas, mak mintak tolong buang sampah pun berkira, kau rasa satgi dia menikah dengan kau dia boleh berubah 360 darjah? yeah. hidayah itu milik Allah. semoga dia berubah.

Nak cari pasangan yang baik or soleh or whatever-lah-criteria-yang-kamu-mahu, bermula dari diri kita sendiri. kita seorang berpura-pura?get ready to hv someone just like us. termasuklah kamu nak orang yang menjaga agamanya, lihatlah bagaimana kamu menjaga agamamu.

Learn. jangan malas. Ubah. bukan untuk kebaikan orang lain. tapi untuk diri kita sendiri. Bahagiakanlah orang sekeliling kita sebelum kita mengambil keputusan membahagiakan orang lain. paling simple. Mak Ayah kita? dah bahagiakah mereka punya anak seperti kita? Mak ayah bukan individu yang dihubungi bila kita memerlukan wang sahaja. tapi mereka memerlukan teman.

orang tua

"mak, happy birthday. semoga Allah kurniakan mak kesehatan tubuh badan. semoga Allah berkati mak usia yang panjang. semoga mak sentiasa awet muda!" kedengaran bunyi tawa di hujung talian.

"hem..takut mak doa umur panjang tu. doakanlah mak umur panjang tapi tak menyusahkan anak-anak. boleh berdikari sendiri"

"eh..mak ni..fikir camtu pulak..oklah..semoga Allah kurniakan mak umur panjang dan sehat tubuh badan dan mampu berdikari sendiri. semoga anak-anak mak sentiasa di samping mak jugak. ok tak mak?" diam. air mata mengalir. 

"aminnn" air mata tambah deras.

"sayang mak. kita jumpa jumaat nanti ye insyaAllah"

lelaki melayu

"aku benci gila lelaki melayu. pemalas. pinggan sendiri malas nak basuh. macam kurang ajar la kan cakap kat perempuan, kau belajar tinggi-tinggi akhirnya tempat kau kat dapur", emosi. kami terdiam. dalam hati, saya menafikan. lelaki melayu yang saya kenal, which is ayah, abang dan adik saya sangat penyayang. sangat mendukung saya. dan tak pernah putus asa di saat saya pernah sesat mencari jalan hidup. tapi saya tak boleh menafikan pengalaman trauma hidup yang dia lalui bersama lelaki-lelaki melayu yang (sila isi tempat kosong) menyebabkan fikirannya seperti itu. diam. suasana sepi. kami hanya mampu mengucapkan kata-kata supaya dia bersabar.

bagi saya, fungsi perempuan sangat besar. even nak suruh jadi surirumah tanggapun, seharusnya perempuan tersebut mempunyai degree. ya. quality for our children. you dont have to hire a teacher to teach ur children. she'll be the counsellor for your children n etc. fungsi perempuan bukan terbatas untuk cuci pinggan, jahit baju, kemas rumah, cuci baju. itu hanya bonus. bukan tanggungjawab dia. tanggungjawab isteri hanyalah melayani suami. jadi, para suamipun tak salah kalau nak tolong membantu mengemas rumah dan etc. Rasulullah sendiri membantu para isterinya melakukan tugas rumah. then, y u feel u r so special than Rasulullah?.saya nak puji la kat abang saya kan, kak ipaq saya pernah cerita, waktu pregnant dulu, abg saya ni rajin beno vaccum rumah,  cuci baju.. aiwah..semoga abg dan kak sekeluarga sentiasa dirahmati Allah. dan saya pernah dengar juga ramai isteri yang pernah menceritakan kebaikan suami mereka. Alhamdulillah. antunna sangat beruntung. semoga Allah rahmati keluarga antunna :)

konklusi

buat anda yang telah berniat untuk berumah tangga, teruskan niat murni anda. Jangan takut dengan sketsa hidup yang saya ceritakan. Jalan hidup kita tak semestinya sama. berfikiran positive lah. anda positive, sekeliling anda insyaAllah positive. tetapkan tujuan sebelum menikah. apa yang anda harapkan dengan sebuah pernikahan. sudahkah anda pertimbangkan seandainya anda mempunyai anak, bagaimana cara anda mendidik mereka? mahu mencorakkan mereka menjadi apa? sebaiknya coraklah anak anda menjadi orang yang bermanfaat, yang insyaAllah manfaatnya akan anda dapat di kemudian hari. InsyaAllah biiznillah.

Barakallahulakuma wabaraka 'alaikuma wajama'a bainakuma filkhair.

semoga dikurniakan keluarga yang sakinah, mawaddah warahmah. 

1 comment:

Unknown said...

salam qishie...

ape khbr? sudah pulang ke malaysia ke?

bisa kamu ingatku lagi? ngeee........