Followers

Sunday 19 May 2013

solat

bismillahirrahmanirrahim.

hi! Assalamualaikum. hopefully semua yang sudi singgah di sini sentiasa dalam rahmat dan perlindungan Allah. ;)

Alhamdulillah summalhamdulillah berkesempatan juga mencoret sedikit cerita di blog saya. sekarang saya dah move on ke department ophthalmology dari pediatric. Rasanya kalau kat malaysia takde department ni. eh, ke ada? wallahua'lam. hehe.

Kat department ophthalmology ni, tiap hari kena masuk poliklinik dari jam 8 sampai jam 1 atau boleh jadi sampai jam 2 petang. Sekarang ni tengah krisis KOAS (baca: clinical student) menyebabkan ada yang bersendirian di poli, biasanya bertiga sampai berempat. tapi, takdir saya berdua di poli. Alhamdulillah ada teman belajar sama-sama. Teman yang akan bersama saya selama sebulan kedepan di ophthalmology ni merupakan seorang pelajar perempuan penganut kristian yang kuat. Kadang-kadang kami bercerita tentang agama. Saya sampaikan ke dia keindahan islam, dan dia menceritakan tentang budaya agamanya. Saya tertarik untuk mengetahui. Bagi saya perlu untuk saya tahu tentang agama dia macammana, dan ternyata dia jugak berminat untuk mengetahui tentang islam. 

Ada satu scene antara saya dengan dia yang memang saya akan ingat sampai bila-bila insyaAllah. pengajaran sangat buat saya.

scene dua orang koas sedang berjalan...

Z: Q, kalian solat satu hari berapa kali ya?
Q: 5 kali mbak.
Z:yang pertama jam 5 pagi ya?
Q:kalau disini, azan sekitar jam 430 mbak, habis itu yang kedua jam 12 siang itu zohor, yang ketiga jam 3 sore itu asar, yang keempat sekitar jam 530 malem itu maghrib, jam 7 malem itu isya'.
Z:eh, sekarang jam berapa? jam 1 qil, koq kamu ga solat jam 12 tadi?
zupp.sumpah tembus habis tepat kena jantung. rasa malu macam nak jadi ostrich terus tanam muka dalam tanah.
Q:ini aku mau ke kamar koas, mau solat mbak, cuman tadi kan lagi kerja di poli, pasiennya masih banyak.
Z:oh koq bisa?
Q:mbak bener. Aku harusnya solat pas masuk waktu solat. tapi tadi ga bisa tinggalkan poli, jadi habis poli harus segera solat.
Z:maksudnya selagi belum jam 3, kamu masih bisa solat?

Angguk perlahan. kami tiba di depan kamar koas dan langsung masuk ke dalam kamar perempuan.

malu. saya admit tadi memang ter-stuck kat poli, dekat area poli tu ada je tempat solat, tapi saya tak berkenan dengan tempat wudhu nya. terbuka. laki perempuan semua boleh wudhu disitu. jadi, tu sebab saya lebih prefer untuk solat di kamar koas. toilet semua asing-asing. tapi malu jugak. as a muslim, sepatutmya bagi teladan yang baik untuk dia. Ini kes solat lambat, belum lagi ada muslim yang tak solat, yang tak puasa, dan bermacam lagi. macam mana orang bukan islam nak tertarik kepada islam andai muslim itu sendiri yang mencemarkannya. Allah, maafkan hambamu ini. Terasa, sebenarnya teguran itu dari Allah melalui seorang manusia. Allah lah yang  sebenarnya dah menggerakkan hatinya untuk mengatakan kata-kata tersebut kepada saya.

Islam itu indah, tapi orang-orang yang mengaku islam yang sering mencemarkan nama baik islam itu sendiri. Bahkan Muslim itu sendiri yang membawa fitnah terhadap islam. Semoga kita tak tergolong dalam golongan tersebut, nauzubillah. wassalam.

p/s:jaga solat anda. solatlah di awal waktu. :)

1 comment:

Unknown said...

waduh qishie sudah kelaten iya omong bhse seberang......